Helma Lodders over verstikkende regelgeving

Helma Lodders laat zich de kaas niet van het brood eten. Noch het gras voor de voeten wegmaaien. En dat is wel handig bij een zaal bomvol agrariërs. Zoals afgelopen maandag tijdens de discussieavond in Green Planet in Pesse. Je moet maar durven in een zaal met boeren. En dan ook nog zeggen dat de Sector zelf meer in actie moet komen. Dat is vragen om reactie. Die kwam er dan ook, volop. Het werd een boeiend avondje VVD.

De VVD mag z’n beide handen dichtknijpen met een echte Boerin als Voorvrouw. Al eerder had LTO-Drenthe-voorzitter Arend Steenbergen de toon gezet. Hij stelde dat in Politiek Den Haag blijkbaar het Dossier Landbouw, Veeteelt & Milieu te maken heeft met een linkse meerderheid. Waarbij eerder emotionele dan rationele argumenten de boventoon voeren. En waar one-issue-partijen zoals de Partij voor de Dieren gratis 24 uur zendtijd lijken te krijgen. Er lijkt meer subsidie te gaan naar weidevogels dan naar koeien.

Daar deed Helma Lodders nog een schepje bovenop: ““Na het opheffen van het Ministerie van Landbouw werken er nog zoveel ambtenaren binnen de Sector Landbouw van het Ministerie van Economische Zaken, dat men op micromanagement-niveau bezig is.” Waarop de zaal fijntjes aanvulde: “En er hebben er steeds minder een agrarische achtergrond!” Ziezo, die zat. Beiden waren het snel eens: daar moet eens flink het mes in. Want ze menen zich overal mee te moeten bemoeien.

Helma Lodders noemde het Brusselse Landbouwbeleid in feite failliet. Er moeten minder regels komen. Er moet minder geld naar Brussel en er moet vervolgens minder geld naar boeren. Maar dat kan alleen als alle maatschappelijke eisen die nu aan de boer gesteld worden ook geschrapt worden. Hoe is het mogelijk dat Franse boeren tientallen jaren lang niks doen aan de ontwikkeling van hun bedrijf. En als ze daardoor in de problemen komen met inkomensondersteuning gered worden? Ophouden, vindt Helma Lodders.

Maar, ook de aanwezige boeren spaarde ze niet: “90% van de melkveehouders is georganiseerd via hun coöperatie. Daarmee zijn jullie eigenlijk prima georganiseerd. Zo kunnen jullie zelf maatregelen afdwingen en voor elkaar krijgen. Jullie zitten daarmee aan de knoppen van de politiek. Hou die knoppen zelf in handen. Jullie geven te veel uit handen. Nou, daar konden ze het mee doen. En daar waren ze het eigenlijk wel mee eens. Zo zie je maar: je hebt een Boerin nodig om Boeren te vangen.