VVD: Afvaltariefsverlaging blijft uit door onduidelijkheid AREA

De gemeenteraad van Hoogeveen wil een onderzoek doen naar het proces rondom de samenwerkingsverkenningen van AREA Reiniging en Rova. Deze verkenning is zonder toelichting begin dit jaar door de AREA directie gestaakt. De VVD fractie spreekt over het laten liggen van mogelijk 400.000 euro aan jaarlijks voordeel, dat anders met samenwerking had kunnen worden bereikt. Potentiële Hoogeveense besparing op de afvalinzameling komt neer op 18 tot 20 euro per huisaansluiting per jaar.

Uit een uitgebreid onderzoek in 2013 bleek dat AREA met 80.000 aansluitingen in Emmen, Hoogeveen en Coevorden een te kleine speler is op de afvalmarkt. Op verzoek van de gemeenteraden is toen een partnerselectie onderzoek gestart. Volgens het onderzoeksbureau en de AREA directie kwam daar de grotere afvalinzamelaar Rova als beste uit de bus. Sinds begin 2014 zijn geen verdere stappen genomen en bleef het voor de gemeenteraad stil rond de verkenning.

VVD Raadslid Mark Strolenberg: “Een efficiencyslag kan gemaakt worden, onderzoeken zijn gedaan en mogelijkheden zijn in beeld, maar de verdere actie ontbreekt. Dit heeft tot gevolg dat de tarieven voor de afvalinzameling onnodig hoog blijven. AREA directie en raad van commissarissen geven geen gehoor en inzicht in het besluitvormingsproces, dat is onbehoorlijk en kunnen we niet accepteren van een overheid gedomineerde organisatie waar de gemeente Hoogeveen mede eigenaar van is”.

Alle raadsfracties ondersteunden het signaal rond de proces gang. Strolenberg trekt door het ontbreken van transparantie in twijfel of door AREA op een juiste manier invulling wordt geven aan de principes van good governance en de code goed bestuur. Een ingediende motie die oproept tot een onderzoek naar de kwaliteit van het proces en op korte termijn te komen tot lagere afvalinzamelkosten, werd door alle fracties gesteund.