VVD Hoogeveen stelt vragen over parkeerbeleid

De VVD heeft schriftelijke vragen gesteld over het parkeerbeleid in Hoogeveen. Het parkeerbeleid is al jaren voer voor discussie en er zijn recentelijk ontwikkelingen die vragen oproepen.

parkeertarieven voor parkeergarage De Kaap in Hoogeveen vastgesteld –  Regionieuws Hoogeveen

Het aantal openbare parkeerplekken staat onder druk door de bouw van nieuwe appartementen in het centrum. Zo zijn recentelijk 25 parkeerplekken aan de Schutsplein ingeleverd voor een aantal appartementen. Dit was niet de eerste keer dat openbare parkeerplekken worden ingeleverd voor parkeerplekken ten behoeve van appartementen.

De VVD wil graag meer duidelijkheid over het parkeerbeleid in Hoogeveen en heeft daarom de volgende vragen gesteld:

• Kunt u aangeven wanneer wij als raad opnieuw bezig gaan met de parkeernota?

• In het centrumgebied waren er op 1-1-2011 onderstaande getallen bekend. Kunt u hiervan een update geven?

• 2.560 parkeerplaatsen totaal

• 1.951 betaalde plaatsen langparkeren

• Enz.

• Kunt u aangeven hoe er op dit moment gehandeld wordt indien er een aanvraag komt om van openbare parkeerplekken ‘woon’parkeerplekken van te maken?

• In een aantal dorpen, bijvoorbeeld Hollandscheveld, zien wij de verkeersdrukte en/of parkeerdrukte toenemen. Het huidige bestaande beleid gaat uit van parkeren op eigen terrein met in tweede instantie aanvullende parkeergelegenheid in het openbare gebied. Vindt u, net als de VVD dat dit geactualiseerd dient te worden?

De vorige parkeernota stamt nog uit 2011, waardoor er behoefte is aan een update van het beleid.

De VVD benadrukt het belang van een goed parkeerbeleid voor het functioneren van de stad en de tevredenheid van de bewoners en bezoekers. Wij wachten de reactie van de gemeente af en hopen dat er snel actie ondernomen wordt om het parkeerbeleid in Hoogeveen toekomstbestendig te maken.