Olde Kene

Afgelopen februari zijn Wilco Kramer, Erica Blenkers, Roelof Bisschop, Piet Hoving en Ben Mars op pad geweest naar de Olde Kene. Hoewel op pad? Dat kon niet echt, want er is geen pad. En laat dat nu juist zijn waarom wij richting de Olde Kene wandelden.

Olde Kene is een prachtig natuurgebied tussen Fluitenberg en de wijk Kinholt in Hoogeveen. Zeer geliefd bij wandelaars, maar de meeste Hoogeveners hebben helemaal geen weet van dit mooie stukje natuur. Volgens Piet Hoving is een van de redenen de bereikbaarheid van de Olde Kene. Je kunt de Olde Kene inlopen vanaf Kinholt, een rondje door het gebied maken en dan moet je er bij Kinholt ook weer uit. “Een gemiste kans”, aldus Piet. “Wanneer er een wandelpad vanuit de wijk Westersluis/Stationshoek aangelegd zou worden, zouden mensen vanuit het centrum zo het natuurgebied in kunnen lopen. Toegankelijkheid, daar draait het om.”

Na een half uurtje de situatie goed bekeken te hebben, kwamen we tot de conclusie dat hier wellicht mooie kansen liggen. Vanuit het groengebied achter het station, vlakbij De Stroom kun je met wat aanpassingen zo de Olde Kene in. Er ligt een bestaande wildwissel naast het spoor die niet gebruikt wordt door wild. “Maak er een voetpad overheen en de helft van de strijd is al gewonnen”, vertelden Piet en Ben enthousiast.

18 maart zijn we met Wilco Kramer, Erica Blenkers, Piet Hoving en Ben Mars nog een keer vanuit De Stroom richting de Olde Kene gewandeld. Deze keer vergezeld door Bert Zuidema (Zuidema Groep), zodat we een kritisch beeld van de haalbaarheid (en dan natuurlijk ook financieel) van een voetpad konden krijgen Bert werd behoorlijk enthousiast. Ook hij ziet wel degelijk kansen met wat aanpassingen rondom het spoor. “Veiligheid gaat boven alles”, vond Bert, “dus er zullen hekken langs het spoor moeten komen, en een balustrade bij een eventuele oversteek over het water dat in het groengebied naast De Stroom loopt.” Over de financiële kant is Bert voorzichtig enthousiast. Volgens hem is er best veel te realiseren zonder dat dit de hoofdprijs moet kosten; de infrastructuur ligt er in principe al. Een onderzoek naar de haalbaarheid is volgens hem geen slecht idee.

Al met al is het plan van Piet Hoving dus zo gek nog niet. Onze VVD fractie gaat kijken hoe we dit verder kunnen oppakken en uitwerken.

We houden u op de hoogte!

-          Erica Blenkers