Waterstofwijk Nijstad-Oost - ingezonden brief HC

Ingezonden brief van Ronald Klok in de Hoogeveensche courant over Waterstofwijk Nijstad Oost.

Waterstofwijk Nijstad Oost
Bij de meeste mensen is het inmiddels meer dan duidelijk. Één van de grootste uitdagingen van onze tijd is het klimaat, in verschillende optieken. De aarde mag niet veel meer opwarmen en de natuur moet genoeg ruimte hebben. In deze uitdaging wordt verwacht dat iedereen haar steentje bijdraagt; overheden, burgers en organisaties.
In 2018 is het plan ontstaan om in Hoogeveen een van de eerste waterstofwijken te ontwikkelen in de wereld, een fantastische ambitie. Wanneer men volledig over gaat van gas naar waterstof hoeven we in theorie geen co2 meer uit te stoten, in theorie. In de toekomst moet waterstof volledig geproduceerd worden met duurzame energie. Echter, op dit moment wordt het nog vaak geproduceerd door middel van aardgas of soms zelfs kolen.
Het transport van waterstof naar Nijstad Oost zal de eerste jaren niet door leidingen gaan. Het zal door middel van transport over weg, spoor of water moeten. Naast het milieubelastende transport is er ook nog verlies van energie bij het omzetten van elektriciteit naar waterstof. Bij het produceren van waterstof door middel van elektriciteit gaat zo'n 25% energie verloren.
Natuurlijk begrijp ik de gedachte, zonder vraag geen aanbod. Oftewel; als er geen waterstofwijken worden gebouwd komen er ook nooit leidingen naar de huizen toe. Wellicht dat we zelfs later de gasleidingen zonder al te veel moeite om kunnen bouwen naar waterstofleidingen. Dat is natuurlijk fantastisch en maakt het hele verhaal al een stuk interessanter.
Mijn enige vraag is, waarom ligt de focus zo op een waterstofwijk? Het alternatief ligt toch voor het oprapen? Waarom ontwikkelen we geen gasloze wijk volledig op elektriciteit? Mijns inziens is dit eenvoudiger, duurzamer en bovendien sneller. Is een waterstofwijk niet ingehaald door de tijd? Nu, eind 2021, wordt de één na de andere gasloze wijk uit de grond gestampt. Wijken die vanaf dag 1 zonder gas zitten en met het duurzame alternatief, groene stroom. Hierin zit geen energieverlies voor het maken van waterstof, hebben we geen transport nodig en ook geen gas en/of kolen om het te produceren.
Het is een ambitieus project en het is goed om af en toe een front runner te zijn. Wanneer je één van de eerste bent zijn er veel ogen op je gericht en haal je veel bekijks/bedrijvigheid naar Hoogeveen. Maar willen wij als Hoogeveen een front runner zijn op het gebied van waterstofwijken? Ik vind van niet. De uitdaging met betrekking tot woningbouw is al groot genoeg. De woningmarkt is compleet overspannen en elk beschikbaar nieuwbouwhuis is binnen no time verkocht.
Nog steeds sta ik vierkant achter de eerste alinea. We hebben met ons allen een hele grote uitdaging, het klimaat. Maar dit is zeker niet de enigste uitdaging van nu. Één van die andere grote uitdagingen is het woningtekort. Waarom wachten wij al sinds 2018 op het ontwikkelen van het gebied Nijstad Oost? Waarom moet dit persé met waterstof? Naar mijn mening moet dit duurzamer en moet dit sneller. Ik opteer voor een gasloze wijk, volledig op elektriciteit op de plek waar de nu geplande waterstofwijk moet komen.
Laat Nijstad Oost geen prestigeproject worden. Laten we daarentegen ruimte creëren voor snelle, duurzame woningbouw.