Blog van Arjan van der Haar

Gisteren viel mijn oog op een discussie op Twitter over een artikel op regiohoogeveen. De discussie ging over de anonimiteit van de redactie die het stuk geplaatst had. Een volledig onzinnige discussie naar mijn mening die ook nog eens door de mede auteur gevoed werd.

Zelf probeer ik niet te reageren op anonieme berichten. Gewoon omdat ik het te makkelijk vind om vanuit anonimiteit kritiek te hebben op personen die een publieke rol vervullen.

Raadslid mogen zijn is een hele mooie taak om te vervullen. Samenwerken met 31 gekozen Hoogeveners die zich inzetten voor de Hoogeveense samenleving. We zijn niet de enige die dit doen. Ik denk maar even aan de vele vrijwilligers, ondernemers, ambtenaren, zorg instellingen, politie, het college, brandweer, docenten en een ieder die ik vergeten ben. Of eigenlijk moet ik gewoon zeggen alle inwoners van de gemeente Hoogeveen.

Het is ook een uitdaging, je wilt niet opgeslokt worden door het gemeentehuis en de balans tussen gezin, raadslid en werk vergt ook de nodige aandacht en ook dat hoort bij de publieke rol iedereen mag kritiek op je hebben.

Dan toch even inhoudelijk op het artikel. Het eerste dat mij opvalt is dat voor de auteur(s) het glas overduidelijk half leeg is. Voor het geen verdwenen is gaat men terug in de tijd tot aan het vertrek van de belastingdienst uit Hoogeveen. Voor wat de auteur de in schaal noemt wordt alleen dat gebruikt wat het afgelopen jaar gerealiseerd is of wat nog gerealiseerd moet gaan worden. Voor mij is dit toch net even een te groot selectief geheugen.

Balans van de auteur is 18 items op de lijst van verdwenen en 11 op de in-schaal. Laten we de in-schaal in ieder geval verhogen met de revitalisering van de Wieken, de wijken Krakeel, Schoonvelde, de Centrum ring, het Bentinckspark, dorpstraat Pesse, het Hoekje zo nu is de balans in ieder geval recht getrokken.

Ik heb het dan nog niet gehad over de MFC’s in Tiendeveen en Nieuwlande, de brede scholen, Eduwiek en ga zo maar door.

Ik denk ook aan al die mooie evenementen die door de inwoners van de gemeente Hoogeveen georganiseerd  worden, Cascade run, Unicef loop, Hoogeveen culinair, GigaGfestival, Muziekweekend Pesse, de verschillende feestweken en ga zo maar door.

De afgelopen periode hebben vooral in het teken gestaan van bezuinigingen. Dit was niet eenvoudig en vele inwoners van de gemeente zijn hier in meer of mindere mate door geraakt. Maar het was ook  nodig om ook in de toekomst aan onze ambities te kunnen voldoen. Wij zijn er trots op dat we in deze periode waar het VVD onderdeel uitmaakte van het college onze verantwoordelijkheid genomen hebben.

Door dit beleid is het zelfs mogelijk gebleken om extra geld te reserveren voor het sociale domein. Waardoor we voor de overgang van rijkstaken naar de gemeente meer ruimte hebben dan menig andere gemeente.

Als VVD’er wil ik mij blijven inzetten voor onze liberale beginselen; vrijheid, verantwoordelijkheid, verdraagzaamheid, sociale rechtvaardigheid en gelijkwaardigheid.

De grootste uitdaging voor Hoogeveen blijft de werkgelegenheid. Als de economie goed draait en de werkloosheid laag is kunnen we onze voorzieningen op peil houden en is er gewoon weg meer ruimte om te ontwikkelen. Op dit gebied is veel aandacht nodig voor de jeugd en het onderwijs. Zodat er een goede aansluiting is op de arbeidsmarkt en ondernemerschap meer gestimuleerd wordt.

Tijdens het zomerreces zitten wij niet stil. Wij zijn druk bezig met het initiatiefvoorstel voor meer vrijheid voor de ondernemer om op basis van de behoefte van de consument te bepalen wanneer zijn of haar winkel open is. Dat is zeker ambities in Hoogeveen, maar wij hebben ook het vertrouwen in onze collega raadsleden dat zij ook inzien dat de ontwikkelingen op dit gebied in een razend tempo gaan. Wij zullen hier altijd alert op moeten zijn willen we onze regionale positie behouden.

Voor een ieder die vakantie heeft de komende periode, een hele fijne vakantie toegewenst.

Wij kijken in ieder geval uit naar het nieuwe politieke jaar.

Arjan van der Haar

Fractievoorzitter VVD Hoogeveen