VVD wil neveneffecten asielzoekerscentrum onderzoeken

De VVD wil opheldering van het college over de nadelige effecten door het vestigen van tot wel 1.000 asielzoekers in de Grittenborgh. Volgens de partij zijn er momenteel meer nadelen te bedenken dan voordelen aan de huisvesting. Van der Haar: "We willen duidelijkheid van het college wat Hoogeveen te wachten staat, daar hebben wij recht op".

De Grittenborgh kon voorheen 262 gedetineerden huisvesten, maar wordt nu omgebouwd tot een gebouw voor 1.000 mensen.

Van der Haar: "Asielzoekers huisvesting heeft impact op inwoners maar ook op bijvoorbeeld zorg, onderwijs, schoolgebouwen, riool en verkeerssituaties bij Kinholtsweg/Harm Smeengelaan. Ook als deze mensen niet kunnen terugkeren en hier blijven wonen en werk zoeken, heeft het impact op de arbeidsmarkt en als ze zonder werk zitten op gemeentelijke bijstand. Wij willen de neveneffecten en nodige investeringen daarom helder in beeld hebben, nog voordat de gemeente met Centraal Orgaan opvang Asielzoekers een bestuursakkoord sluit."

De VVD heeft mondelinge vragen voorbereid over de huisvesting van asielzoekers in de Grittenborgh, deze zal de fractie aanstaande donderdag tijdens een raadsvergadering stellen aan het college.