Weblog - Ook bij het Waterschap valt er wat te kiezen

De belangstelling voor de Waterschapverkiezingen is minimaal. Ten onrechte, ze vervullen een belangrijke functie. Hoewel alle politieke partijen pleiten voor droge voeten én voldoende water, blijkt er toch nog genoeg verschil om te kiezen.

VVD-Waterschapbestuurder Mark Strolenberg:

OOK BIJ HET WATERSCHAP VALT
ER WAT TE KIEZEN

Het watersysteem moet door het Waterschap ingericht zijn om enorme plensbui zoals bijvoorbeeld in 2007 bij een ‘downburst’ in Hoogeveen aan te kunnen. Er viel toen in een halfuur tijd 50 mm neerslag (50 liter per m2!). Er zal de komende jaren, vanwege klimaatveranderingen, vaker rekening gehouden moeten worden met extremere neerslag. Maar ook met langdurige droge perioden. Extreme neerslag kan worden geleid naar speciale waterbergingsgebieden. Droogte kan worden voorkomen door bijvoorbeeld water in de zomerperiode langer in het gebied 'vast te houden'.

46 miljoen euro per jaar
Ook gaat het om belasting. Het Waterschap Reest & Wieden incasseert jaarlijks zo’n 46 miljoen aan belastingen. Inwoners betalen een ingezeten- en zuiveringsheffing, agrarische ondernemers daarnaast ook per hectare grond. Een meerpersoonshuishouden met een eigen woning betaalt per jaar circa € 413,- aan waterschapslasten. Boeren met bijvoorbeeld 40 ha. grond daarbovenop ook nog eens circa € 2.640,-. Het Waterschapsbestuur bepaalt hoe het geld wordt uitgegeven. Het is daarom van belang dat Waterschapsbestuurders democratisch worden gekozen. Daardoor hebben inwoners en bedrijven direct zeggenschap over hoe het geld wordt besteed.

Minder Waterschappen
Besparing is echter wel mogelijk. Door verdere opschaling. Het aantal Waterschappen is de laatste decennia al fors afgenomen: in de jaren '50 waren er 2.500. Op dit moment zijn er 23 Waterschappen. Reest & Wieden zit nu midden in een fusie met buurwaterschap Groot Salland. Dat levert wel overhead-kostenbesparingen en minder bestuurders op.

Het verschil
Betalen we mee aan ontwikkelingssamenwerking in Bukano Faso? Is het belang voor natuur belangrijker dan voor onze boeren? Verhogen we belastingen óf bezuinigen we op onze natuur-investeringen? Leggen we fietspaden aan óf laten we dit toch aan de Provincie of Gemeente over? Zomaar keuzes die gemaakt moeten worden door een Waterschapbestuurder.

De VVD maakt het verschil

De VVD wil zo laag mogelijke lasten voor inwoners en bedrijven. Dit kan volgens ons alléén door te focussen op de kerntaken. Allerlei tierelantijnen en franje moeten eraf. Geen duurdere projecten omdat dan dát ene visje weer in het gebied kan terugkeren. Nee, gewoon alleen doen wat nodig is om waterhuishouding in het kader van veiligheid en economie te waarborgen.

Uiteraard is waterkwaliteit belangrijk, maar niet tegen elke prijs. Het water is al schoon genoeg. We hoeven in Europa niet verder voorop te lopen.  De VVD vind het van belang om de lasten voor inwoners en bedrijven zo laag mogelijk te houden. Wij willen wel water wegpompen, maar geen geld.......