Commissie Toekomst van de VVD-structuur

De maatschappij is voordurend in verandering en ‘vertrouwde’ systemen en structuren staan daarbij onder druk. De huidige media versterken het proces van transformatie. Het is voor liberalen een positief gegeven dat we een open samenleving zien waarin mensen zich met elkaar verbinden. Dit geeft immers dynamiek en vooruitgang. We zien echter wel dat die beweging zo snel gaat dat menig bestaande structuur daar niet meer in past. Dat geld ook voor onze VVD-organisatie.

De afgelopen periode heeft de Commissie Toekomst van de VVD-sturctuur zich in de opdracht van het hoofdbestuur gebogen over de vraag hoe de VVD er in de toekomst uit moet zien. Moeten we onze organisatie-inrichting veranderen om ook in de toekomst succesvol te kunnen werken aan een liberaler Nederland? Zo ja, welke veranderingen moeten dan plaatsvinden?
De commissie heeft op verschillende manieren informatie verzameld; enquêtes, bijeenkomsten in het land, interviews, etc. Daarmee heeft de commissie nadrukkelijk gepoogd om met velen een verbinding te maken en hen daadwerkelijk een positie in de discussie te geven. De commissie, onder leiding van Arno Brok, is onder de indruk van de vele enthousiaste leden die gevraagd en ongevraagd hun mening hebben willen geven.

Tijdens het voorjaarscongres is er breed gediscussieerd over de plannen van de commissie om de zaken nu daadwerkelijk anders in te richtingen. Op het verhaal van Arno Brok kon met reageren via buzzmaster. Iedereen kon zo deelnemen aan de levendige discussie. Het uiteindelijk rapport wordt later aangeboden aan het hoofdbestuur.