Reactie van onze fractie op Voorjaarsnota 2016-2019

De reactie van onze fractie op de Voorjaarsnota: “Voor ons ligt een heldere en goed leesbare voorjaarsnota. We zien dat verschillende doelstellingen aanscherpt zijn dit juichen wij toe. Nu is het altijd aantrekkelijk om overal iets over te vinden en met de stofkam door te gaan, maar voor ons is de voorjaarsnota richting gevend. En laten we het dan maar gelijk verklappen wij kunnen ons vinden in deze richting. Wat wij dan ook vooral willen doen is op een aantal onderdelen onze input geven.”

Verlengde lestijd
“De verlengde lestijd volgen wij met grote interesse. Dit kan bijdragen aan tal van doelstellingen die we hebben, opleidingsniveau verhogen, meer cultuur, meer bewegen, etc. Wel willen we vragen daar vooral goed onderzoek naar te doen. Niet alleen in Leeds en Rotterdam, maar kijk ook eens naar Duitsland waar de Ganztagsschule een grote vlucht aan het nemen is en waar men al jaren mee bezig is. Maar ook Frankrijk en Noorwegen hebben hier al veel mee gedaan, overigens met verschillende successen.”

Onderdeel Werk
“Er wordt volop werk gemaakt van werk. Hier worden tal van goede initiatieven genomen. Waar wij ons wel ernstige zorgen over maken is de ruimte die ondernemers krijgen om hun winkel te openen op de zondag. Ten tijde van het collegeakkoord waren er nog maar weinig Drentse gemeenten die deze ruimte boden. We zijn nog geen jaar verder en zien dat meer gemeenten ruimte aan ondernemers geven (De Wolden, Midden-Drenthe, Assen, Meppel, Coevorden en Emmen). Wij zien ook hoe druk het is bij de supermarkten als ze wel open zijn op zondag. De behoefte is er dus overduidelijk, zowel bij ondernemer als consument. De VVD vindt dan ook dat we niet achter kunnen blijven en vinden het tijd dat in ieder geval de supermarkten meer ruimte gaan krijgen. We horen graag van de andere fracties hoe zij hierin staan onder de veranderende omstandigheden.”

“Dan.. Bruisend Hoogeveen, daar vragen wij ons vooral af waarom Science Drenthe, een mooi initiatief overigens, zoveel aandacht krijgt in de voorjaarsnota en de ijsbaan niet. Het lijkt er toch op dat het college daar maar weinig heil in ziet. Wij zouden graag van het college horen hoe die afweging gemaakt wordt.”

Aantrekkelijk wonen
“De verkoop van kavels in Pesse, mooi dat hier meer ruimte komt ten aanzien van de duurzaamheidseisen. Als VVD blijven we de koppeling van het sportpark en de grondexploitatie een ongelukkige koppeling vinden. Destijds leek dit niet zo’n probleem, maar inmiddels zitten de sportclubs in de houtgreep van stagnerende huizenverkoop. Wij willen dan ook dat er naar de begroting toe verschillende scenario’s onderzocht worden om de ontwikkeling voor de sport in Pesse te realiseren. Immers dit past in het beleid dat sportclubs gaan samenwerken en faciliteiten gaan delen laten we hier dan ook doorpakken. De VVD heeft samen met D66 en de PvdA een motie voorbereid en rondgestuurd waarin we het college vragen dit nog eens te bekijken en mogelijkheden mee te nemen in de begroting [red: de motie heeft het niet gehaald met 7 stemmen voor en 20 tegen]. Wat ons betreft is de richting gefaseerd uitvoeren van de plannen inclusief gefaseerde loskoppeling of bekijken van mogelijkheden op het gebied van privatisering. Wij vinden het vervelend dat er nog altijd geen duidelijkheid is voor Wolfsbos. Het college heeft al aangegeven hier ruim voor de begroting naar de raad te komen. Voor ons is het allemaal nog geen gelopen race, onder de huidige omstandigheden op de financiële markten met de lage rente willen we elke optie open houden, voor ons valt daar ook nieuwbouw onder als daarvoor tijdelijk het investeringsplafond voor verhoogd moet worden, zeker als langjarig dit positief uitpakt op onze exploitatie. We zien bij het Activum nu al een overschrijding van 66.000 per jaar. Wij vinden dit niet acceptabel waarom is dit het geval en moeten de plannen dan niet gewoon bijgesteld worden zodat het wel past binnen de begroting. De gang van zaken rondom de Peddelaars betreuren wij, we hadden graag een mooi nieuw fietspark gezien tussen Hoogeveen en de Wolden. We horen graag van het college waarom niet met een eerder moment is gekomen?”

Dienstverlening
“Vorig jaar hebben wij al een oproep gedaan voor een Hoogeveen App. Het is benoemd als doorontwikkelen, maar wat is hiervan de huidige status? Wat de VVD wel opgevallen is de afgelopen periode dat de communicatie met de burger vaak heel formeel is. Je zou dit ook duidelijk kunnen noemen, maar ons ontbreekt het aan empathie. Wij vinden dat je als gemeente echt dienstverlenend wil zijn, dat de medewerkers zich ook moeten kunnen verplaatsen in de gevoelens van de burger en daar op gepaste wijze mee moet communiceren. Wij willen het college vragen hier het komende jaar werk van te maken.”

OZB
“Voor die partijen die denken gelukkig ze hebben het deze keer niet over de OZB, wij gaan u teleurstellen. Het was mooi geweest als er alvast een begroting in de voorjaarsnota zou zitten en wij hebben van de wethouder al gehoord dat hij hier ook naar toe zou willen. Hierdoor wordt het toch enigszins met hagel schieten, wij zouden graag zien dat de OZB verhoging van de komende jaren weer terug gedraaid gaat worden. Wij zien toch keer op keer een aantal posten die te hoog begroot worden en dan vervolgens tot aanzienlijke meevallers leiden, daar zien wij ruimte en wij zullen straks met de begrotingsbehandeling hier scherp op gaan letten en onze zienswijze duidelijk maken. In de toekomst zullen we op een andere wijze onze investeringen moeten gaan financieren. De spaarzame gemeente is in dit kader al genoemd. Als VVD vinden dat we ook moeten kijken naar andere opties en als deze vanuit het rijk niet toegestaan zijn, maar wij het wel een goed idee vinden daarover de discussie aan te gaan en de lobby op te gaan starten. Nu willen we niet direct zeggen dat er op elk fietsje op het kleuterplein maar moet komen te staan ‘Ik ben verzekerd bij TVM’ of als de isolatie van een school gesponsord is er op de gevel moet komen te staan ‘Ingepakt door Hoomark’ maar we vinden wel dat de mogelijkheden voor cofinanciering best verkend mogen worden.”