VVD wil debat over overlastgevende asielzoekers

"Drie keer per week een 112 melding in de opvanglocatie voor overlastgevende asielzoekers in Hoogeveen en crimineel gedrag dat niet aangepakt kan worden". Dat zijn een paar punten uit het inspectierapport van het ministerie van Justitie in Veiligheid, dat gaat over de opvang van overlastgevende asielzoekers in Hoogeveen. Een ernstige situatie voor Hoogeveen, vindt de VVD. De partij heeft een raadsdebat aangevraagd en wil zo spoedig mogelijk met raadsfracties in gesprek over het rapport en om vervolgstappen te bespreken.

Volgens de VVD is de situatie veel ernstiger dan vooraf aangeven. Wekelijks vinden er heftige incidenten plaats, zoals bedreigingen en intimidaties.

Op Radio 1 meldde VVD Raadslid Mark Strolenberg afgelopen zaterdag dat zeventig procent van de bewoners van het huidige AZC een crimineel verleden heeft. Variërend van aanranding en brandstichting tot zware mishandelingen en poging tot moord. “Tot nu toe hebben we het alleen maar gehad over winkeldiefstallen, heling en openbare dronkenschap. Wat uit het inspectierapport blijkt, is schokkender dan wat er werd gedacht en wat er tijdens een werkbezoek afgelopen zomer is gezegd. Het feit dat het grootste deel van de asielzoekers uit Noord-Afrikaanse veilige landen komen is anders dan vooraf is voorgespiegeld. Ook het gegeven dat bijna driekwart van de bewoners met onbekende bestemming vertrekt en in de illegaliteit beland is zeer schokkend” aldus Mark Strolenberg.

Het verzoek tot een raadsdebat is ingediend bij de agendacommissie van de gemeenteraad. Naar verwachting zal volgende week over het verzoek worden gesproken en zal een datum worden gecommuniceerd.