Horecaprofessional Jager: “Gastvrijheid is een containerbegrip en een modeterm, maar het geeft ook mogelijkheden om er echt inhoud aan te geven. Gastvrijheid is meer dan goede service en een glimlach. Als we de bezoekers van onze binnenstad het gevoel kunnen geven een gewaardeerde gast te zijn, kunnen we ons onderscheiden van andere steden”. Van der Wilt vult aan: “Een middelgrote stad als Hoogeveen kan men ook zien als een groot warenhuis met allemaal specialisten en belevingen. De bezoekers zijn gasten van de hele binnenstad, net als in een warenhuis”.
Gast in plaats van Klant
Tom Kikkert van het gelijknamige bedrijf: “De retail
van de toekomst is gebaseerd op waarden in plaats van producten”. De 27-jarige
Hoogeveense retailspecialist reist door heel Nederland om lezingen te geven
over identiteitsmarketing. “Veel binnensteden kampen met vragen en zijn zoekend
naar goed beleid en een heldere visie. De ontwikkeling van binnensteden is een
actueel onderwerp”, aldus Kikkert. De drie Hoogeveense initiatiefnemers stellen
dat als iemand een dag heeft
doorgebracht in een gastvrij winkelgebied, deze bij thuiskomst vertelt over de
bijzondere ervaringen. Niet over kortingen, maar over menselijk contact. Over
hoe mooi het is om een gast te zijn, in plaats van een klant. Over hoe fijn het
is om gewaardeerd en verwend te worden. Sociale interactie is bepalend voor hoe mensen een gebied
ervaren; voor functionele aankopen kunnen ze online terecht.
Activiteiten-coördinator van het centrum in Hoogeveen, Daphne van der Wilt:
“Hoogeveen doet al veel goed, de Gemeente Hoogeveen durft identiteit te kiezen
en zich te positioneren in de regio. Dat is lef en biedt echt kansen voor onze
winkeliers. Nu moet er inhoud aan gegeven worden en moeten we de kans niet aan
ons voorbij laten gaan”.
Drie Gastsprekers
Een aantal gastsprekers toonden in de hippe
White Box in Hoogeveen promotiefilms om consumenten en bezoekers het gevoel te
geven welkom te zijn. Maarten Mensink, een innovatieve ondernemer uit Emmen
verzorgde de aftrap. Citymanager van de stad Groningen, Eric Bos, vertelt over
de visie en strategie van Groningen. Bos onderstreept de visie van de drie
initiatiefnemers dat inhoud geven aan gastvrijheid voor een binnenstad alleen
mogelijk is vanuit een collectief gedachtegoed. Een samenwerking tussen
individuele retailers en gemeente is van groot belang. Volgens gastspreker
Ronald Bangma, expert gedragsontwikkeling bij 3Blended, is het veranderen van
gedrag en denken noodzakelijk om tot succes te komen. De avond werd afgesloten
met een drankje en napraten in Grandcafé Het Postkantoor. “Hopelijk een goede
start voor innovatie in onze mooie binnenstad”, aldus de drie initiatiefnemers.
Retailcongres
Gert Bolkesteijn, gemeentelijk initiator
van de binnenstad in de Gemeente Hoogeveen, als bezoeker aanwezig, bedankt de
initiatiefnemers spontaan voor een inspirerende avond. Bolkesteijn onderstreept
het belang van innovatie van winkelgebieden, retail en binnenstad en nodigt de
lokale retail van harte uit om zich op te geven voor het Europese Retaillink
Congres dat gehouden wordt op donderdag 5 april in De Tamboer in Hoogeveen. Meer
informatie op de website icre2018.eu of via de activiteiten-coördinator van het
centrum.