VVD op werkbezoek bij Historische Kring

Het bestuur van de Historische Kring Hoogeveen heeft afgelopen donderdag tijdens een werkbezoek van de VVD een interessante lezing gegeven over de historie van Hoogeveen en de omliggende dorpen. Aansluitend was er een rondleiding langs het archief met waardevolle foto’s, films en bijzondere, door families geschonken, bezittingen. VVD Raadslid Arend Steenbergen "We zijn onder de indruk van deze prachtige collectie en de wijze waarop deze door de vrijwilligers, met veel inzet en respect, wordt gearchiveerd en gedigitaliseerd."

De Historische Kring Hoogeveen telt ruim 3.000 leden en is daarmee een grote vereniging in onze gemeente. De Facebookpagina van de Historische Kring Hoogeveen en de website beeldbankhoogeveen.nl telt bovendien veel enthousiaste bezoekers.  De gedrevenheid van het bestuur en de vrijwilligers heeft op de VVD indruk gemaakt. Met name omdat de Historische Kring Hoogeveen zonder gemeentelijke subsidies hun activiteiten exploiteert en toch voor een groot publiek toegankelijk maakt; zowel via een financieel laagdrempelig lidmaatschap als gratis voor geïnteresseerden via internet.

De Historische Kring streeft naar een nog meer toegankelijke en modernere huisvesting waarin ook een museumfunctie mogelijk zou zijn. Zij staan open voor samenwerking met andere organisaties. De VVD juicht een samenwerking tussen lokale cultuurorganisaties van harte toe; delen is het nieuwe vermenigvuldigen. Vernieuwende vormen van samenwerking binnen de cultuursector zou een gezonde en sterkere financiële exploitatie kunnen betekenen dan ieder voor zich, en bovendien een grotere maatschappelijke meerwaarde kunnen bieden. Cultuur staat synoniem aan samenleven en met de Historische Kring Hoogeveen ook aan de geschiedenis van onze lokale samenleving, iets dat de VVD waardeert en koestert.

De VVD wil actief meedenken en werken aan het versterken van dit lokale historische erfgoed. Gedacht om de Historische Kring te laten aansluiten bij de nieuwe culturele huisvestingsplannen in Hoogeveen. De gemeente kijkt momenteel naar ontwikkelingen waarbij alle cultuur organisaties in De Tamboer onder een dak worden gehuisvest.