VVD boos om boycot van AZC stelling in Stemwijzer

In aanloop naar de verkiezingen komt er voor Hoogeveen een online stemwijzer. Kiezers kunnen deze stemhulp gebruiken bij hun oriëntatie op de politieke partijen. VVD Hoogeveen heeft bij de totstandkoming van de stellingen protest aangetekend. Dit omdat andere politieke partijen geen stelling over het asielzoekerscentrum willen opnemen.

Het bedrijf achter de stemwijzer, Citisens, heeft laten weten dat er geen groot draagvlak is om een stelling over het asielzoekerscentrum op te nemen. Andere politieke partijen reageerden negatief op voorgestelde stellingen en vonden het onderwerp niet relevant voor de verkiezingen. De VVD vindt dit erg onterecht omdat juist voorafgaand aan de inhoudsbepaling van de stemwijzer, een inwonersconsultatie door Citisens is uitgevoerd in Hoogeveen. Uit dat onderzoek blijkt het asielzoekerscentrum, in de top vijf van meest aangedragen thema’s door inwoners stond.

“Voor het vertrouwen in de politiek is het niet goed, dat signalen of input van inwoners niet worden meegewogen. Het is daarnaast zonde van het geld en daar is in zijn geheel niet naar gekeken bij de bepaling van stellingen. Het asielzoekerscentrum thema leeft in Hoogeveen. Zeker nu er gestart gaat worden met een experiment van vijftig overlast gevende asielzoekers. Iedereen heeft daar een verschillende mening over, ook politieke partijen. Voor veel politieke partijen is het een lastig onderwerp, maar de grootste fout die we kunnen maken met lastige onderwerpen is ze vermijden. We zullen deze onderwerpen moeten blijven bespreken” aldus VVD Fractievoorzitter Mark Strolenberg.

Het bedrijf Citisens is de enige aanbieder die ervoor zorgt dat de stemhulp niet alleen de mening van de politiek meeneemt, maar ook expliciet ophaalt wat volgens inwoners de belangrijkste verkiezingsthema’s zijn. Het onderzoek is van 8 tot en met 31 december 2017 in Hoogeveen uitgevoerd. De VVD spreekt van een boycot op het thema en spreekt de eindredactie van de stemwijzer aan en vraagt om rechtzetting. Op welke manier dat nog gaat leiden tot een wijziging is niet bekend. Gepland staat dat de Hoogeveen stemwijzer versie eind van deze week live komt.