Weblog: Helaas weer ouderwets met potlood stemmen

Bereid u er maar op voor, we mogen weer stemmen met potlood. Vorige week nam Minister Plasterk (Binnenlandse zaken) het besluit om op 15 maart de stemming niet via een stemcomputer te laten verlopen vanwege de kans op hacken. Meer dan 10 jaar geleden werd voor het laatste met de stemcomputer gestemd, die sindsdien vanwege fraudegevoeligheid in de ban werd gedaan.

Minister Plasterk zei in 2013 dat het tijd werd om het elektronisch stemmen weer op te pakken, mede omdat de techniek vooruit was gegaan.  En nu… ? Nog steeds geen stap verder. Zelfs nadat er in 2013 vanuit de Tweede Kamer onderzoek is gedaan naar stemcomputers, waarbij ook een mogelijkheid van een 'stemprinter' werd geadviseerd. Het zal voor nu niets meer uitmaken, het besluit is al gevallen, maar ik kan er niet bij dat er in 10 jaar tijd, geen modern alternatief klaar staat.

Dit terwijl er al bijvoorbeeld mogelijkheden zijn om te gaan werken met een stemprinters en -scanners. De stemmer brengt dan via de computer zijn stem uit en het stembiljet met de keuze wordt opgeslagen en uitgeprint. Het stembiljet wordt vervolgens in een stembus gegooid en aan het eind van de dag kunnen de stembiljetten in een scanner worden ingevoerd en eventueel gecontroleerd worden.

Ik mag hopen dat er dit jaar vaart achter gezet wordt, zodat er voor de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar maart een oplossing is.  Volgende maand zullen de ruim 10 miljoen biljetten dus nog handmatig moeten worden geteld, wat dit voor precieze gevolgen voor gemeenten heeft kan ik niet goed inschatten. Wel zal duidelijk zijn dat het verwerken van de uitslag veer meer tijd en dus geld gaat kosten. Ik vind dat de gemeente Hoogeveen de rekening naar Den Haag zou moeten sturen. Als er volgend jaar nog geen stemcomputer is, dan vind ik dat de 150 Tweede Kamerleden en alle bewindspersonen volgend jaar de stemmen zelf op het stembureau moeten gaan tellen.

Mark Strolenberg
Fractievoorzitter VVD Hoogeveen