Weblog: Hulpverlening of dienstverlening?

Je staat er vast niet bij stil, maar in Nederland zijn 544.000 huishoudens met een problematische schuld. Ook in Hoogeveen kennen we helaas personen met problematische schulden. Een deel daarvan is aangewezen op de Gemeentelijke Kredietbank. Die instantie gaat met de schulden aan de slag, saneert schulden en maakt betalingsafspraken met schuldeisers.

In de aanpak van de gemeentelijke schuldhulpverlening wordt ook ‘budgetbeheer’ als een dienst geleverd. De kredietbank beheert in dat geval de inkomsten, voert de financiële administratie en betaalt de vaste lasten van een inwoner. Er wordt ook advies gegeven hoe inkomsten kunnen worden verruimd en uitgaven kunnen worden verlaagd. Op zich een goede zaak. Maar….

Wat bezwaarlijk is, is het feit dat er tot in lengte van jaren ‘budgetbeheer’ kan worden aangeboden, zonder eigen bijdrage van de klant. En dan vooral ná de 36 maanden waarin vaak de schuldregeling al is afgerond. De ‘budgetbeheer’ kosten bedragen 700 euro per persoon. Met 500 trajecten in Hoogeveen hebben we het over serieus geld, namelijk 350.000 euro per jaar.

Alle gevallen vallen zeker niet in de categorie ‘eigen schuld, is dikke bult’. Er zijn omstandigheden te bedenken waardoor je als gemeente juist geen eigen bijdrage vraagt. De gemeente moet mijn inziens geen enkele aanvraag weigeren. Basisregel zou moeten zijn dat er een eigen bijdrage wordt gevraagd na een periode van 18 of 36 maanden. Dit afhankelijk van het schuldentraject en persoonlijke situatie.

Het voeren van financiële administraties voor inwoners is namelijk geen kerntaak van de gemeente. Inwoners zijn zelf verantwoordelijk voor hun financiële zaken of moeten dit met behulp van hun eigen omgeving kunnen invullen. Bij het oplossen van schulden kan het ‘budgetbeheer’ onder hulpverlening vallen waarvoor geen eigen bijdrage nodig is, maar als er geen sprake (meer) is van een schuldregeling, dan valt het wat mij betreft onder de categorie ‘dienstverlening’. Dit kan ook goed buiten de gemeente worden georganiseerd.  Een eigen bijdrage zou ook passend wanneer een klant zijn of haar overbestedingsgedrag niet heeft gewijzigd of opnieuw bij de kredietbank aanklopt.

Een eigen bijdrage is ook gebruikelijk bij bijvoorbeeld gemeenten zoals De Wolden, Assen of Meppel. Deze vragen ook om een vragen eigen bijdrage tegen kostprijs na een periode van resp. 18 of 36 maanden.

Donderdag wordt het ‘schuldhulpverleningsbeleid’ behandeld in de raad. Als VVD stellen we daarom voor een eigen bijdrage in te voeren voor ‘budgetbeheer’. En daarnaast moet het college altijd maatwerk kunnen toepassen voor de uitzonderlijke situaties.   Hoe kijk jij er tegenaan? Laat me het weten via mark@strolenberg.nl!

Mark Strolenberg

Fractievoorzitter VVD Hoogeveen