VVD: Arbeidsstimuleringsregeling moet toegankelijk zijn voor het Hoogeveense MKB

De gemeenteraad van Hoogeveen heeft 1,1 miljoen beschikbaar gesteld voor economische ontwikkeling. Er is gisteren positief gereageerd op een bedrijvenregeling “Vierkant voor werk” dat zorgt voor gemakkelijkere financiering van investeringen, innovatie en uitbreiding bij het Midden en Kleinbedrijf. Deze impuls is volgens de VVD nodig om werkgelegenheid te behouden en te creëren.

De regeling wordt gecreëerd als onderdeel van een regionaal actieprogramma. Het programma is gericht op het versterken van werkgelegenheid in de regio.

In totaal komt er 11 miljoen beschikbaar voor het MKB en 4 miljoen voor het grootbedrijf in gemeenten Emmen, Coevorden en Hoogeveen.

Het beschikbare geld komt van de gemeenten, het Rijk en de provincie Drenthe. De VVD is positief over het concept van de bedrijvenregeling, vooral ook dat drie kwart van het bedrag beschikbaar beschikbaar is voor het MKB. De VVD heeft gisteren wel als voorwaarde gesteld dat de regeling eenvoudig en toegankelijk moet zijn voor Hoogeveense bedrijven.

VVD Fractievoorzitter Mark Strolenberg: “Het is een unieke regeling, een mooie stimulans voor het MKB om te investeren en banen te creëren. Het is alleen wel belangrijk dat er een snelle aanvraagprocedure komt en dat ondernemer dat het aanvraag traject ook zonder tussenkomst van dure accountants of adviseurs moeten kunnen uitvoeren. Beoordeling moet niet onnodig ingewikkeld gemaakt worden, wat ons betreft komt er gelijkheid tussen aanvragen van bedrijven binnen en buiten de regio als het gaat om de arbeidsplaatsenregeling. De regeling moet ook aantrekkelijk zijn voor Hoogeveense bedrijven buiten de hoogwaardige maakindustrie en er zou niet te zwaar beoordeeld moet worden op milieu-/ duurzaamheid criteria”.

Gedeputeerde Staten van Drenthe stelt de regeling vast als de drie Drentse gemeenten instemmen met de conceptregeling. Het streven is om de Stimuleringsregeling voor bedrijven in januari 2017 van start te laten gaan.