Weblog: Waar heb jij je cadeautjes gekocht?

Door storing bij PostNL waren 40.000 cadeautjes niet op tijd voor pakjesavond. Tja, had dan maar gekocht bij de lokale middenstand. We staan er niet bij stil, het is zo gemakkelijk online. Waar heb jij je laatste kleren of cadeautjes gekocht?

© RTV Drenthe - Serge ...


De lokale middenstand, ik geef het ze te doen in deze turbulente tijd. Omzetten dalen als gevolg van verandering in consumentenbesteding. Ondernemers vertellen mij dat het lastige tijden zijn, inwoners maken zich zorgen over minder winkels en politiek maakt zich druk over werkgelegenheid en leegstand.

Het is goed om de lokale winkels en zzp-ers niet te vergeten bij het doen van eventuele (december)inkopen. Veel mensen waarderen het huidige lokale winkelaanbod, maar erkennen ook dat ze hun laatste boek, computeraccessoire of kleding online hebben gekocht.

Ook ik koop online, het sluit aan bij mijn behoeften zoals: gemak, ruim aanbod, veel informatie en gunstige prijs. Vorige week tijdens ‘Black Friday’ heb ik mijn kleding, Sintcadeaus in de vertrouwde Hoofdstraat gekocht. Mijn tablet orientatie ben ik wel gestart op Internet, maar heb ik uiteindelijk gekocht in een Hoogeveense winkel. Dit gaf mij een goed maatschappelijk gevoel en was niet veel duurder of lastiger.


Ik ben liberaal en wil zeker niet iets opleggen, vrije keuze en ook concurrentie zijn bij mij een groot goed. Ook vind ik dat een ieder een eigen verantwoordelijkheid heeft. Ik zou willen, dat mensen bewust zijn van hun handelen. Als we collectief omturnen naar internet, dan moeten we accepteren dat er een minder gezellige winkelstraat is en te maken krijgen met een beperkter lokaal (winkel)aanbod. Daarmee verliest het centrum haar toeristische aantrekkingskracht. Raakt een vriend of buurvrouw misschien haar baan in een winkel wel kwijt.


Desondanks zijn er gelukkig ook ondernemers, die juist in deze tijd innoveren en kansen pakken. Samenwerken, nieuwe concepten ontwikkelen, digitaal gaan en zich gaan specialiseren. En dat is allemaal natuurlijk qua invulling des ondernemers, daar moet een overheid zich niet mee bemoeien. Maar er zijn wel ontwikkelingen waar de gemeente tijdig in moet gaan faciliteren. In het geval van nieuwe winkelvormen en concepten, moet de gemeente snel kunnen participeren en dient er voldoende ruimte te zijn in bestemmingsplannen om zaken te realiseren. In plannen en visies is maar mondjes maat rekening gehouden met het (snel) veranderende retail landschap. Trendy is bijvoorbeeld het ‘funshoppen’ maar ook de transformatie naar zogenaamde hybride winkels. Dit zijn winkels die zowel fysiek als online actief zijn. Het is zeer reëel dat straks bepaalde winkels verdwijnen of kleiner worden. Ik kan mij nog een situatie herinneren van een witgoedzaak aan de Hoofdstraat die graag achter de winkel een achteringang/afhaalpunt wilde creëren voor haar webshop, dat mocht niet omdat het niet paste in de visie. Wat mij betreft zijn dergelijke wensen en signalen reden om visies opnieuw te bekijken en te actualiseren, de gemeente heeft een start gemaakt met ondernemers.

 

Ontwikkelingen bieden juist nieuwe kansen. Gemakkelijk parkeren tot achter de ‘hybride winkels’ zou de komende jaren wel eens het ‘unique selling point’ voor Hoogeveen kunnen worden. Kortom er is dus AAN alle kanten duidelijk werk aan de winkel, om werk IN de winkel te houden!

 

VVD Fractie Hoogeveen
Mark Strolenberg