VVD wil burgerinitiatieven binnen het sociale domein

De gemeente Hoogeveen boekte vorig jaar een voordelig resultaat van 1,7 miljoen op de taken binnen het sociale domein. Uit een gemeentelijke tussenrapportage blijkt dat dit jaar twee miljoen euro kan worden verwacht. De VVD fractie heeft het college schriftelijke vragen gesteld over het overschot. Uit de vragen blijkt dat de VVD een deel van het geld beschikbaar wil stellen om burgerinitiatieven, die leiden tot innovaties binnen het sociale domein, te bekostigen.

Volgens VVD-Fractievoorzitter Mark Strolenberg is dit nodig om een vernieuwde invulling te geven aan de jeugd-, zorg- en participatie gerelateerde taken. Strolenberg: “Nu blijft er geld over, geld dat gebruikt zou moeten worden om innovatie te bevorderen en te investeren in betere en efficiëntere zorg. Het is juist nu nodig om de ideeën, kennis en ervaring van burgers en organisaties te benutten. Op lokaal niveau nieuwe zaken bedenken en uitvoeren kan leiden tot minder kosten en moet maatschappelijk meer opleveren".

Deze zomer deed de VVD samen met het CDA al een oproep om meer aandacht te vragen voor maatschappelijke (burger)initiatieven en vroeg zij te komen met een innovatieagenda. Sindsdien is het stil gebleven, de VVD wil een plan dat gaat leiden tot het instellen van een innovatiefonds voor het sociale domein en ondersteuning van burgerinitiatieven.