Weblog over Doe-democratie: Niet meer langer denken voor inwoners, maar uit gaan van inwoners!

De terugtrekkende overheid is een feit. De overheid heeft in het verleden teveel taken naar zich toegetrokken, daardoor is inwoners het eigen initiatief ontnomen. We kunnen er niet meer vanuit gaan dat de overheid voor ons zorgt. Het lijkt een achteruitgang, maar de inwoners die in dit gat springen en zelf initiatieven opzetten, bewijzen dat er ontzettend veel kan als je ergens je zinnen op zetten. Bovendien: hoe fijn is het om dingen zelf te doen, zelf problemen aan te pakken, iets voor anderen te doen en het precies zo te doen wat jou het beste lijkt? In Hoogeveen constateer ik een stormloop van initiatieven.

Behoorlijke omslag
Projecten zoals ‘Schuldhulpmaatjes’, Hoogeveners die anderen met financiële problemen belangeloos helpen. Vrijwilligers van Stichting Hoogvliegers die zieke en gehandicapte kinderen een rondvlucht aanbieden boven Drenthe tot het opzetten van een energie- of een zorg coöperatie zoals bijvoorbeeld in Hollandscheveld.  Er zijn overigens nog vele andere geweldige Hoogeveense initiatieven te noemen, waarbij de overheid geen of een zeer beperkte rol speelt.

In het ‘doe-democratie’ tijdperk gaat het niet zozeer over veel overleg met instanties of debatteren, maar over concreet iets voor elkaar krijgen. Dat is wat mensen aanspreekt. De overheid moet daardoor ook een andere rol moeten vervullen. In een kabinetsnota staat treffend de veranderende rol “De overheid schept voorwaarden en stimuleert initiatieven en vormt haar rol om van 'zorgen voor' naar 'zorgen dat'”. Voor ambtenaren en politiek betekent dit een behoorlijke omslag. Minder dicteren en er dient meer gewerkt te worden met het maatschappelijke effect en doel voor ogen.

G1000
Een nieuwe ontwikkeling gaat de G1000 worden in Hoogeveen. Een plek waar enthousiaste en betrokken inwoners zich verenigen en samen bepalen wat ze belangrijk vinden voor de stad, in het dorp of wijk. Het idee is: alle partijen doen mee aan het gesprek, zo worden we met zijn allen verantwoordelijk voor het resultaat; burgers, vrije denkers, werkgevers en de overheid.

Maatschappelijk liggen er veel uitdagingen. Ik ben van mening dat het tijd is voor een andere aanpak. Ik geloof in een werking waarbij de ‘maatschappij’ zelf méér aan zet is en waar een overheid meer volgend, desgewenst stimulerend en faciliterend is. Problemen die er nu zijn, leiden nu al zichtbaar tot creativiteit bij mensen. Op het gebied van zorg zijn er bijvoorbeeld in de lande succesvol opererende initiatieven, maar ook talloze andere initiatieven zijn er op het gebied van openbare ruimte, arbeidsparticipatie, sociaal beleid en welzijn, jeugd en opvoeding zijn te vinden.

Veel betere ideeën
Deze maand heb ik zelf ervaren hoe doe-democratie werkt als mede-initiatiefnemer / organisator van 'De Dag van de Leegstand'. Een initiatief waar betrokken partijen zoals ondernemers, vastgoedeigenaren, consumenten en overheid bij betrokken zijn om oplossingen te bedenken tegen winkelleegstand. Ik heb het (positieve) effect ervaren hoe het werkt als dit wordt opgezet vanuit een groep betrokken Drenten inplaats van een event met puur politieke inslag/uitnodiging. Het georganiseerde event in Emmen op 'De Dag van de Leegstand' trok daardoor een groter en gemêleerder gezelschap en daarmee in vergelijking met de meeste VVD bijeenkomsten, was er een (veel) diversere discussie/ideevorming. Die, dat durf ik hier wel te zeggen, uiteindelijk resulteerde in veel betere oplossingsrichtingen, dan indien er gekozen was voor een eenzijdige en puur politieke insteek. Door deze nieuwe benadering, waren niet alleen de ideeën beter, maar is de kans op realisatie zeker groter.

Hoogeveners zijn doeners
Zorgen dat er iets wordt bereikt is overigens echt iets voor doeners. Hoogeveen kent buitengewoon veel doeners. Mensen die de mouwen opstropen en in beweging komen. Voor zichzelf, anderen en in/de gemeenschap. In totaal zijn er meer dan 12.000 Hoogeveense vrijwilligers in allerlei opzichten actief. Ik zou zeggen laat doeners vooral doen, geef ze de ruimte. Ofwel, enige bestuurlijke en bureaucratische terughoudendheid en een gepaste afstand van de overheid is gewenst.

De rol van gemeenten is belangrijker dan de rijksoverheid, dit omdat de meeste voorbeelden van maatschappelijk initiatief zich daar afspelen. In hoop dat alle partijen in de gemeenteraad doe-democratie gaan ondersteunen en bevorderen. Door regels aan te passen, meer ruimte te geven aan eigen initiatief, nieuwe financieringsvormen te ontwikkelen en niet altijd zelf de oplossing te willen bedenken, kan veel meer worden bereikt. Niet meer langer denken voor inwoners, maar uit gaan van inwoners is mijn motto!

Wat kun je doen?
Dat moet je zelf maar invullen….. Misschien om te beginnen op deze column reageren en erover te praten of tweeten? Zo krijgen we doe-democratie op de agenda en tussen de oren!

Mark Strolenberg
VVD Raadslid