VVD: Verhoging OZB in 2015 was onnodig

Bij de behandeling van de jaarrekening heeft de VVD zich kritisch uitgelaten over de verhoging van de Onroerendezaakbelasting in 2015. De VVD had eerder tegen de verhoging gestemd.  De VVD stelt vast dat met een overschot van 4,7 miljoen euro vorig jaar, een verhoging niet nodig was geweest.

“Het is niet voor de eerste keer dat gemeente geld overhoud. De afgelopen vier jaar, is er al 14,3 miljoen euro meer overgehouden dan was begroot. Meer overhouden is mooi voor de algemene reserve die stijgt nu naar 33 miljoen euro, maar niet voor de belastingbetaler” liet VVD-Raadslid Mark Strolenberg weten.

De VVD sprak haar zorgen uit over de detailhandel en stelde voor om een niet uitgegeven bedrag in 2015 voor begeleiding van ondernemers gereserveerd te houden voor dat doel. Maar dat voorstel kon in de gemeenteraad niet op bijval van andere partijen rekenen.

Tevreden heeft de VVD, onder voorbehoud van de goedkeurende accountantsverklaring, gereageerd op de cijfers en de bereikte doelen in 2015, ze complimenteerde de gemeentelijke organisatie om de inzet die is gepleegd om van de ambtelijke fusie met De Wolden per  1 januari 2015 een succes te maken.

In 2015 investeerde de gemeente onder andere in de bouw van Eduwiek, een nieuwe school aan de Voltastraat, het Activum een nieuwe sporthal en een atletiekbaan in het Bentinckspark. Ook werd geïnvesteerd in de Dorpsstraat in Pesse en is de Oranjebuurt opgeknapt.

Bijzonder in 2015 was de overheveling van nieuwe sociale / zorgtaken van het Rijk naar de gemeente, waardoor de begroting met jaarrekening er ineens heel anders uitkwam te zien.

In totaal gaf de gemeente 163 miljoen euro uit en kwam er 168 miljoen euro aan gelden vanuit het Rijk en gemeentelijke belastingen binnen.