VVD-ers zien kansen voor Hoogeveense binnenstad

Woensdag 14 maart jl. organiseerden Tom Kikkert, Hennie Jager en Daphne van der Wilt een inspiratiebijeenkomst rondom het thema Gastvrije Binnenstad. Ruim 50 geïnteresseerden kwamen bijeen in de White Box van Vue Bioscoop. De drie lokale initiatiefnemers hebben alle drie binding met ondernemerschap en retail en zien kansen voor Hoogeveen. Ze kennen elkaar vanuit de lokale politiek en de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen leek hen een mooie aanleiding om aandacht te vragen voor het thema gastvrije binnenstad.

© Kim Stellingwerf

Horecaprofessional Jager: “Gastvrijheid is een containerbegrip en een modeterm, maar het geeft ook mogelijkheden om er echt inhoud aan te geven. Gastvrijheid is meer dan goede service en een glimlach. Als we de bezoekers van onze binnenstad het gevoel kunnen geven een gewaardeerde gast te zijn, kunnen we ons onderscheiden van andere steden”. Van der Wilt vult aan: “Een middelgrote stad als Hoogeveen kan men ook zien als een groot warenhuis met allemaal specialisten en belevingen. De bezoekers zijn gasten van de hele binnenstad, net als in een warenhuis”.

Gast in plaats van Klant
Tom Kikkert van het gelijknamige bedrijf: “De retail van de toekomst is gebaseerd op waarden in plaats van producten”. De 27-jarige Hoogeveense retailspecialist reist door heel Nederland om lezingen te geven over identiteitsmarketing. “Veel binnensteden kampen met vragen en zijn zoekend naar goed beleid en een heldere visie. De ontwikkeling van binnensteden is een actueel onderwerp”, aldus Kikkert. De drie Hoogeveense initiatiefnemers stellen dat als iemand een dag heeft doorgebracht in een gastvrij winkelgebied, deze bij thuiskomst vertelt over de bijzondere ervaringen. Niet over kortingen, maar over menselijk contact. Over hoe mooi het is om een gast te zijn, in plaats van een klant. Over hoe fijn het is om gewaardeerd en verwend te worden. Sociale interactie is bepalend voor hoe mensen een gebied ervaren; voor functionele aankopen kunnen ze online terecht. Activiteiten-coördinator van het centrum in Hoogeveen, Daphne van der Wilt: “Hoogeveen doet al veel goed, de Gemeente Hoogeveen durft identiteit te kiezen en zich te positioneren in de regio. Dat is lef en biedt echt kansen voor onze winkeliers. Nu moet er inhoud aan gegeven worden en moeten we de kans niet aan ons voorbij laten gaan”. 

Drie Gastsprekers
Een aantal gastsprekers toonden in de hippe White Box in Hoogeveen promotiefilms om consumenten en bezoekers het gevoel te geven welkom te zijn. Maarten Mensink, een innovatieve ondernemer uit Emmen verzorgde de aftrap. Citymanager van de stad Groningen, Eric Bos, vertelt over de visie en strategie van Groningen. Bos onderstreept de visie van de drie initiatiefnemers dat inhoud geven aan gastvrijheid voor een binnenstad alleen mogelijk is vanuit een collectief gedachtegoed. Een samenwerking tussen individuele retailers en gemeente is van groot belang. Volgens gastspreker Ronald Bangma, expert gedragsontwikkeling bij 3Blended, is het veranderen van gedrag en denken noodzakelijk om tot succes te komen. De avond werd afgesloten met een drankje en napraten in Grandcafé Het Postkantoor. “Hopelijk een goede start voor innovatie in onze mooie binnenstad”, aldus de drie initiatiefnemers.
 

Retailcongres
Gert Bolkesteijn, gemeentelijk initiator van de binnenstad in de Gemeente Hoogeveen, als bezoeker aanwezig, bedankt de initiatiefnemers spontaan voor een inspirerende avond. Bolkesteijn onderstreept het belang van innovatie van winkelgebieden, retail en binnenstad en nodigt de lokale retail van harte uit om zich op te geven voor het Europese Retaillink Congres dat gehouden wordt op donderdag 5 april in De Tamboer in Hoogeveen. Meer informatie op de website icre2018.eu of via de activiteiten-coördinator van het centrum.