Lijsttrekker Arjan van der Haar: “Een ondernemer weet zelf het beste wanneer en hoe hij of zij klanten kan bedienen. De gemeente moet winkeliers dan ook de ruimte laten. Hoe drukker het is in de Hoofdstraat en op de Schutstraat, hoe beter voor Hoogeveen. De winkelier haalt meer omzet binnen en de binnenstad wordt er levendiger en aantrekkelijker van.”
Volgens Van der Haar, die sprak op een politiek café over ‘het Nieuwe Winkelen’, kunnen ondernemers banen scheppen, als de gemeente ze maar de ruimte geeft om te groeien. Daarom pleit hij ook voor flexibele parkeertarieven: “Een bloeiend stadscentrum waar ondernemers de ruimte krijgen en inwoners graag komen winkelen is goed voor de economie van Hoogeveen. Dat betekent dat het centrum bereikbaar moet zijn, voor bezoekers en voor de toelevering van winkels. Wat de VVD betreft hoort daar ook het achteraf, via je mobiele telefoon en per minuut betalen voor je parkeerplek bij.”
Erik Ziengs, voor de VVD woordvoerder ondernemerschap in de Tweede Kamer steunt Van der Haar: “Tijden veranderen. De consument kijkt steeds meer eerst op internet en gaat dan pas naar de winkel. Ondernemers moeten zich onderscheiden. Door te variëren in openingstijden. Door acties om mensen je zaak binnen te krijgen. En door goede PR, zoals de Hoogeveen-app die de VVD heeft voorgesteld. Met een klik op je smartphone zie je dan waar je welke winkels kunt vinden en wanneer ze open zijn.”