Afgelopen maandag organiseerde de VVD Bestuurdersvereniging Drenthe een speciale bijeenkomst over het gebruik en de inzet van Sociale Media bij GreenPlanet in Pesse. Zij had daarvoor de VVD Online Strategy Director Mark Thiessen uitgenodigd. Hij is dagelijks voor de Tweede Kamerfractie en het Partijbureau op de Sociale Media actief. Dus daar konden sommige Noordelijke bestuurders nog wel wat van leren……
Mark Thiessen: “Het gaat er niet meer alleen om wat er gebeurt in de Raadszaal, de Statenzaal of de Bestuurskamer. Er zijn betere manieren om de kiezers bij de politiek te betrekken. Kom onder de stolp vandaan. Neem zelf het initiatief. Je hebt geen journalist meer nodig, de agenda doet er ook niet meer toe. Sociale Media geven je een enorme vrijheid om zelf het initiatief te nemen. Om jezelf op een leuke en effectieve manier te laten zien.”Verkondig daarin niet alleen voortdurend je standpunt. Durf het met elkaar oneens te zijn. Maar creëer in ieder geval begrip. Nodig mensen uit om naar je toe te komen, nodig ze uit voor een gesprek. Luister naar wat mensen zeggen hebben en reageer daarop. Hanteer daarbij gewone taal, alsof je in de kroeg staat. Mark ging ook even de verschillende media af: “Op Twitter bereik je wel de betrokken buurtbewoner, maar ook veel zure mensen. De vaak anonieme beroepsklagers. Periscope is mooi nieuw medium, minder zuurheid dan op twitter. Het bereik met Facebook is veel groter. Richt je daar meer op.”