VVD tegen ongelijke controle op verkoop alcohol

De gemeente Hoogeveen wil binnenkort de controle op de verkoop bij supermarkten van alcohol aan jongeren onder de 18 jaar uitbesteden. Een bureau zal in opdracht van de gemeente en in samenspraak met deelnemende supermarkteigenaren gaan werken met loktieners. Dit zijn zogenaamde jonge mysterykopers die gaan proberen om alcohol te kopen. Indien een supermarkt wordt betrapt dan riskeert men niet direct een bestuurlijke boete van 1.300 euro meer. Dit in tegenstelling tot andere branches waarbij dit wel wordt opgelegd.

VVD raadslid Hennie Jager ziet deze nieuwe manier van werken, waarbij niet meer gecontroleerd wordt door gemeenteambtenaren, als een aantrekkelijke en tegelijkertijd een ongelijke regeling die voor alleen supermarkten geldt. Jager heeft er moeite mee dat dit voordeel alleen gegund wordt aan supermarkten en dat andere organisaties zoals slijterijen, restaurants, cafébedrijven, snackbars, shoarmazaken en kantines van diverse verenigingen die alcohol schenken hier geen gebruik van kunnen maken.

Supermarkten zijn onlangs in een brief gevraagd om mee te doen waarvoor ze dan overigens 690 euro moeten inleggen. Dat bedrag kan de supermarkt bij goed gedrag geheel terugkrijgen. Indien de jonge mysterykoper zonder problemen alcohol koopt dan is de supermarkt een deel van de inleg kwijt, krijgt de jongere de alcohol niet mee dan betaald de gemeente de supermarkt een zesde deel terug. Een supermarkt mag twee maal hiermee in de fout gaan bij een derde keer vallen ze terug in de officiële handhaving.

Jager: “In eerste instantie is het bijzonder dat door deze manier van werken min of meer de officiële handhaving kan worden afgekocht, ten tweede vind ik het bijzonder dat het college alleen aan supermarkten ruimte biedt om hier gebruik van te maken”. De VVD wil dat de regeling ook opgesteld wordt aan andere alcohol verstrekkers en heeft in een brief het college om opheldering gevraagd.