Gemeenteraad wil lokale inbreng in Raad van Toezicht Treant

© Kim Stellingwerf

De verbinding tussen Hoogeveen en het bestuur van Ziekenhuis Bethesda (Treant Zorggroep) is verdwenen, de gemeenteraad wil daarom graag een lokale vertegenwoordiger in de Raad van Toezicht.

VVD, D66, PvdA en CDA diende afgelopen donderdag tijdens de raadsvergadering een motie in die oproept om in gesprek te gaan met de Raad van Toezicht hierover. De motie werd ondersteund door de voltallige raad.

Voor de fusie met de ziekenhuizen in Emmen en Stadskanaal, bevatte de Raad van Toezicht Hoogeveense bestuurders. Sinds een aantal jaren is er geen bestuurder meer werkzaam die woonachtig is in het verzorgingsgebied van Hoogeveen en Emmen. Dit blijkt wel wenselijk om feeling met de omgeving te behouden en beter te kunnen reageren op lokale ontwikkelingen.

VVD-fractievoorzitter en initiatiefnemer van de motie Mark Strolenberg: “De mensen in de raad van toezicht van Treant moeten ook onze cultuur kennen en feeling hebben met deze regio. Hierdoor kunnen ze beter inspelen op ontwikkelingen en aanvoelen wat hier speelt. Inwoners hebben tijdens de dialoogbijeenkomst deze wens ook kenbaar gemaakt.”

Hoewel de gemeenteraad niet kan afdwingen dat er een Treant een Hoogevener aanstelt, zal er een gesprek gepland worden met een delegatie van de Raad en het College bij Treant. “Het is duidelijk geworden tijdens de raadsvergadering dat het belangrijk is om het vertrouwen op korte termijn eerst te herstellen. Al zie ik het instellen van een algemeen lid afkomstig uit de regio als een mooie kans voor Treant om het herstel van vertrouwen te bespoedigen” aldus de VVD fractievoorzitter.