Haagse interesse voor Hoogeveens project Schuldhulpmaatje

VVD Staatssecretaris Tamara van Ark van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid brengt maandagmiddag een bezoek aan Hoogeveen om in gesprek te gaan met vrijwilligers en een deelnemer van het project Schuldhulpmaatje.

Schuldhulpmaatje koppelt een vrijwilliger aan personen die in de schulden dreigen te raken of daar al in verzeild zijn geraakt om te werken aan een schuldvrije toekomst. Zij werken daarbij samen met de Gemeentelijke Kredietbank (die ook bij de informatieve bijeenkomst aanwezig is), de gemeente, schuldeisers, wooncoƶperaties en bedrijven. De doelstelling is dat de begeleiding zo vroeg mogelijk gestart wordt, bij voorkeur nog voor er een schuldprobleem ontstaat. Zo kunnen mensen die problemen ondervinden met de financiƫle huishouding vaak al worden geholpen door een paar gesprekken. Maar is er al een schuldprobleem dan is ook intensievere begeleiding mogelijk. Iemand die hulp kan gebruiken kan op een laagdrempelige manier (een inloopspreekuur of via de website www.schuldhulpmaatje.nl) contact leggen. Het uiteindelijke doel is dat de hulpvrager uiteindelijk zelfstandig weer een schuldenvrije toekomst in gaat.

Vanwege het grote succes van het project is er nu interesse vanuit het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.