VVD Binnensportconferentie legt pijnpunten sporthallen bloot. “Voor een regionaal toernooi moeten we 6 zeecontainers turnmateriaal aan laten rukken”

VVD Hoogeveen hield op woensdag 7 maart een sportconferentie met als thema: 'Binnensport Buitenspel?' Onder leiding van kandidaatsraadslid Roelof Bisschop wilde men in samenspraak met de Hoogeveense binnensportverenigingen de huidige status van de sport inventariseren en vooral onderzoeken wat de pijnpunten en problemen zijn waar men tegen aan loopt.

© Foto: Kim Stellingwerf

In de Goede Smaaq aan de Schutstraat meldden zich bestuursleden van acht verschillende clubs uit Hoogeveen, Pesse en Hollandscheveld. Daarnaast waren wethouder Jan Steenbergen van Gemeentebelangen, Peter Scheffers van D66 en aantal VVD kandidaten aanwezig.

Ledengroei en daling 'hal-uren
Alle verenigingen vertonen de laatste jaar weer een groei in het aantal leden maar lopen allemaal tegen een tekort aan tijd aan die in de Hoogeveense sportaccommodaties voorhanden is. “Daardoor moeten we zaal-hoppen”; was één van de opmerkingen, “Onze trainers moeten soms op één avond naar meerdere sporthallen toe”.  Daarnaast blijkt dan dat de verdeling van de beschikbare ruimte ook te wensen overlaat. Zo moeten leden van badmintonvereniging Smash oppassen dat ze hun racket niet kapotslaan tegen de doelen die tegen de muur aan hangen. Gymnastiekverenigingen Eugenia uit Hollandscheveld en Olympia wijzen erop dat zij hun grenzen hebben bereikt: “Sommige groepen bestaan nu uit 36 deelnemers, dat is voor de trainers niet te doen”. Jan Steenbergen, wethouder van sport is verantwoordelijk voor de sporthallen: “Het probleem is niet de ruimte, wel dat iedereen tussen 19.00 en 21.00 uur daar gebruik van wil maken, misschien dat met een betere planning en organisatie nog wat winst te behalen valt”.

Zes Zeecontainers aan materiaal
Linda de Vries van de Christelijke Gymnastiekvereniging Olympia klaagt over het gebrekkige materiaal; “Voor een gewone wedstrijd huren we een vrachtwagen en halen dan uit de andere hallen het beste materiaal en toestellen en dan komt er nog een andere vrachtwagen met de turnvloer. Als we een regionale wedstrijd willen organiseren, of een landelijk toernooi is het nog erger; dan moeten we zes zeecontainers aan laten rukken. De matten zijn onlangs vervangen, na een paar keer gebruiken waren ze al kapot, bovendien waren ze verkeerd ingemeten. Olympia wil dan ook het liefst dat zelf de turnhal gaan beheren, maar op een voorstel van een jaar geleden aan de gemeente hebben we tot op vandaag nog niets gehoord.”

Hygiëne en zaalhuur
Ook de hygiëne in sommige hallen laten te wensen over, “De stofvlokken vliegen soms in het rond”.Ook is er onvrede over de hoogte van de zaalhuur.

Gerrit Schraa van Volleybalvereniging Olhaco: “Wij betalen 25.000 Euro voor de accommodatie en dat op een begroting van 120.000 Euro, maar wat helemaal steekt? Het deel dat onze leden (en die van andere binnensportclubs) door hun contributie bijdragen aan de huur en onderhoud is maar liefst drie keer hoger dan bijvoorbeeld leden van een voetbalclub aan de voetbalvelden”.

Het is niet allemaal kommer en kwel, zo komen er ook spontaan 'nieuwe' ideeën ter tafel, zo is er een idee om met beamers reclame van sponsoren te projecteren tijdens wedstrijden. Willen binnensport én buitensportverenigingen vaker samen om de tafel te gaan zitten om te brainstorm en om tot oplossingen te komen. Ook is er van andere clubs interesse in het 100 punten systeem van Olhaco (leden verdienen punten met het uitvoeren van taken waarbij men aan het eind van een jaar rond de 100 punten moet uitkomen. “Anders volgt er een gesprekje”, aldus Gerrit Schraa).

Roelof Bisschop is tevreden over de avond: “Ik heb echt verrassende zaken langs horen komen! Hierop kunnen we heel gericht een beleid gaan uitstippelen in samenwerking met deze verenigingen. Mooi ook dat ze nu meer samen op pad willen gaan. Ja het was zonder meer een geslaagde conferentie.”