VVD ziet kansen voor parachutisten en drones in Hoogeveen

© Xandro Media

Er liggen veel recreatieve en economische kansen voor vliegveld Hoogeveen. Dat stelt de VVD afgelopen vrijdag na een werkbezoek aan het vliegveld. Door ontwikkelingen op vliegvelden zoals Lelystad en Teuge, is er een kans om flink wat meer parachutespringers en toeristisch vliegverkeer naar Hoogeveen te halen. Vanwege toenemend commercieel vliegverkeer in Teuge en Lelystad, wordt het voor recreanten steeds ingewikkelder en duurder hun sport daar te beoefenen.

Hoogeveen wordt een steeds interessanter alternatief, ook neemt het aantal personen die parachutespringen en zelfs historische vliegtuigen stallen toe.  Momenteel is Hoogeveen goed voor 6.500 sprongen per jaar, maar dit kan de komende jaren flink toenemen.

Volgens VVD Fractievoorzitter Mark Strolenberg is Hoogeveen voor parachutisten zeer interessant. “Er geldt hier geen hoogte begrenzing. Waar in Teuge of Lelystad het maximum op 9.000 voet ligt in verband met de commerciële vluchten, kan in Hoogeveen tot wel 15.000 voet worden gesprongen. Dit is voor parachutisten fijn, die zijn daardoor langer in de lucht. Bij andere commerciëlere vliegvelden moet ruim van te voren gereserveerd worden en is de ruimte om te vliegen beperkter. Sport beoefenen biedt in Hoogeveen minder beperkingen en is daardoor relaxter. Als bijvoorbeeld een charter naar Lelystad aan het taxiën is in Malaga, dan mag er in Lelystad al geen vliegtuig met parachutisten meer de lucht in”.

De VVD ziet economische kansen in de ontwikkeling van het vliegveld van Hoogeveen als knooppunt van transport met drones, dat steeds actuelere gaat worden. De partij geeft aan de kansen die drones hebben in Hoogeveen momenteel te onderzoeken.