VVD wil garantie gemeente voor aanleg glasvezel in Hoogeveen

De VVD wil dat het college eventueel garant gaat staan voor de aanleg van glasvezel in Fluitenberg, Pesse en Stuifzand. Voor 5 januari moet 50% van de inwoners een abonnement hebben afgesloten. Op eind vorige week stond de teller op 48%. Een werkgroep is bezig, maar dreigt bij de laatste 28 abonnement te steken. De VVD wil dat de gemeente zekerheid gaat bieden aan de 600 huishoudens en dat geen vertraging in de aanleg komt. Het geeft volledig steun aan de werkgroep Zaandorpen op Glas.

"Glasvezel is een absolute voorwaarde voor de leerbaarheid in het buitengebied, we willen daarom dat zekerheid wordt geboden bij de aanleg. Met zo’n groot draagvlak voor het lokale initiatief moet de gemeente desnoods voor de laatste aansluitingen garant gaan staan. Dorpen mogen niet achtergesteld worden", legt VVD'er Mark Strolenberg uit. De partij heeft vertrouwen dat voor de start van graafwerkzaamheden het restant wel zal komen, nieuwe gebruikers moeten anders 695 euro aan aanlegkosten betalen. Het college is gevraagd om uiterlijk 5 januari garantie te geven op de glasvezelaanleg in Fluitenberg, Pesse en Stuifzand.

Op lokaal en provinciaal niveau maakt de VVD zich al jarenlang sterk voor de aanleg van glasvezel in het buitengebied. In een groot deel in de kern van Hoogeveen is dit mede door inzet van de VVD in samenwerking met Reggefiber gelukt. De partij wil dat de gemeente een actieve rol vervult om glasvezel in de hele gemeente mogelijk te maken. Ook in de kern van Hoogeveen, dorpen en het buitengebied zijn plekken niet voorzien van glasvezel. De VVD is van plan daar ook vragen over te gaan stellen aan het college en wil geïnformeerd worden over de status en initiatieven in andere wijken en dorpen.