Inwoners ontmoeten Frank Underwood

Een enthousiaste groep House-of-Cards fans waren afgelopen dinsdag bijeen voor de première van seizoen 5. De vijftig inwoners, ambtenaren en raadsleden, waren uitgenodigd door de gemeenteraad en keken samen de eerste twee afleveringen van de serie. Voorafgaand gaven fractievoorzitter Mark Strolenberg (VVD) en Gerard Fidom (GroenLinks) een inleiding over de Hoogeveense politieke en bestuurlijke gang van zaken en veranderingen. Aanleiding voor de première avond was een bijeenkomst over bestuurlijke innovatie twee weken geleden in Fluitenberg. Aanwezige inwoners en raadsleden constateerden daar dat er meer gewerkt zou moeten aan kennismaking en onderlinge samenwerking tussen inwoners en politiek.

© Michael Steenbergen ...

Onderlinge verbindingen

Volgens initiatiefnemer Mark Strolenberg zijn onderlinge verbindingen belangrijk en noodzakelijk om ontwikkelingen in Hoogeveen te realiseren. Om in contact te komen en in gezamenlijkheid zaken te bereiken, pleitte hij voor creatievere en ook innovatievere manieren om de verbinding te maken.

Strolenberg: “House of Cards is grotendeels fictie, de extreme machtsuitoefening door Frank Underwood strookt niet met de Hoogeveense situatie. Maar dit geeft juist direct een leuke discussie. Juist in Hoogeveen zijn we bezig inwoners meer te betrekken en invloed te geven bij gemeentelijke ontwikkelingen. Inwoners actief betrekken en meer ruimte geven leidt tot betere acties en geeft ook meer inspiratie en draagvlak”.

Gast van de raad

Marthijn van de Wetering, gemeentelijk projectleider voor bestuurlijke innovatie gaf uitleg over de transformatie en nodigde iedereen uit om actief deel te nemen in het proces. Iedereen is uitnodigt om na het kijken van de serie ook vooral eens als “Gast van de Raad” bij een raadsavond aanwezig te zijn.

De gemeenteraad wil meer bijeenkomsten organiseren, volg de Facebookpagina “Gemeenteraad Hoogeveen” en blijf op de hoogte van de ontwikkelingen.