De VVD loopt een dagje mee!

Soms zijn er dagen dat er heel veel uitnodigingen liggen van stichtingen en organisaties die graag laten zien en horen waar zij voor staan, willen laten zien wat ze doen. Afgelopen vrijdag 9 juni was zo'n dag vol bijeenkomsten, en de VVD was dus een dagje op pad.

Erica Blenkers heeft deze dag 3 bijeenkomsten bezocht.
Allereerst was dat het Masterkans Traject. Masterkans biedt jongeren tussen de 16 en 27 jaar de kans om terug te gaan naar school. Deze doelgroep is door diverse omstandigheden er niet aan toegekomen een startkwalificatie te behalen via het reguliere onderwijs. Veel van deze jongeren hebben al jaren geen schoolbanken meer gezien, sommige van hen zitten in de bijstand, voor een aantal voelt de toekomst uitzichtloos. Vanuit Masterkans worden deze jongeren 24/7 begeleidt naar een opleiding die bij ze past. Door middel van coaching, gesprekstechnieken, basislessen en gewoon door gehoord en gezien te worden. In samenwerking met onderwijsorganisaties, Alfa College, Drenthe College en diverse gemeenten krijgen deze jongeren een kans om zelf hun toekomst weer vorm te geven.

Daarna was het tijd voor een bezoek aan de Hicret Moskee. Deze bijeenkomst was bedoeld als kennismaking en om de raad te informeren over de activiteiten van de islamistische gemeenschap binnen deze Moskee.

Onder het genot van allerlei zorgvuldig bereidde lekkernijen werden diverse raadsleden bijgepraat over de huisvesting (waar men graag een uitbreiding voor wil), de contacten binnen de buurt en de inzet van de gemeenschap voor onze mooie gemeente. Er werd benadrukt dat zij zichzelf financieel onderhouden; gebouw en grond zijn volledig van de gemeenschap en alle verbouwingen, verduurzaming etc. wordt volledig zelf bekostigd.

Een rondleiding binnen het gebouw mocht natuurlijk niet ontbreken en het werd al snel duidelijk hoeveel verantwoordelijkheid men voelt en neemt voor het onderhoud van het gebouw en de eigen gemeenschap.
Op het terrein van de Hicret Moskee wordt zaterdag 17 juni een braderie georganiseerd en iedereen is van harte uitgenodigd om kennis te komen maken met de gemeenschap.

De derde bijeenkomst was in de raadzaal. Eerder dit jaar deed 4VWO van het Roelof van Echten College mee aan MEP; Model European Parliament. Enthousiaste leerlingen gingen aan de slag met resoluties, debatten, moties en amendementen. Aan het einde van dit project werden een aantal leerlingen uitgekozen die nav hun prestaties door mochten naar de provinciale MEP ronde.
Samen met uitgekozen leerlingen van VO scholen uit Meppel, Emmen en Assen streden de leerlingen van het RvEC om een plek te bemachtigen in de nationale MEP ronde.
De dochter van Erica, Sophie, deed hier ook aan mee, wat het wel dubbel zo leuk maakte om bij deze middag aanwezig te zijn.

De dag werd afgesloten met het mooie nieuws dat Sophie 1 van de 8 leerlingen is die door mag naar de Nationale Ronde MEP in Den Haag!