3 Kunstgrasvelden in Pesse, Hollandscheveld en Elim

De fractie van de VVD wil in de begrotingsvergadering van 30 juni het voorstel lanceren “drie kunstgrasvelden voor de drie buitendorpen Hollandscheveld, Elim en Pesse.”

De trainingsvelden van de voetbalverenigingen in deze buitendorpen zijn zo slecht, dat voetballen in de winter en bij slecht weer domweg niet meer mogelijk is. De voetbalverenigingen HODO, Hollandscheveld, Pesse en Elim luiden de noodklok voor wat betreft hun voetbalvelden. Voorzitter Jan Blokzijl van Hollandscheveld ziet de komst van kunstgrasvelden als enige oplossing om de jeugd van zijn vereniging goede faciliteiten te bieden. “In Hoogeveen is een aantal jaren geleden een prachtig complex neergezet, waar wij als verenigingen in de buitendorpen gebruik van kunnen maken. In de praktijk kan dit alleen op incourante tijden. Dit is voor ons geen uitkomst”, aldus Jan Blokzijl.  Afgelopen winter circuleerden op sociale media foto’s, die lieten zien dat de situatie heel slecht is. De door regen ondergelopen velden veranderden in modderpoelen, waarop voetballen niet meer mogelijk was. “Natuurlijk is in die periode veel regen gevallen en de gemeente doet er werkelijk alles aan om de velden bespeelbaar te houden”, volgens Jan Blokzijl. Hij is blij met de inzet van de beheerders van de velden van de gemeente Hoogeveen, maar ziet, dat het voor de beheerders vaak dweilen met de kraan open is.

“Ook zien wij jeugdleden vertrekken naar  verenigingen met kunstgrasvelden, omdat daar de faciliteiten gewoon beter zijn” , aldus Jan Blokzijl. Dit is trouwens niet alleen het geval bij Hollandscheveld, maar ook de drie andere verenigingen zien spelers naar elders vertrekken om dezelfde reden.

Samen met de voorzitters van Pesse, vv Elim en HODO,  zet Jan Blokzijl zich in om de aanleg van kunstgrasvelden in de buitendorpen mogelijk te maken. Onlangs zijn een aantal politieke partijen bijgepraat over de situatie van de accommodaties door de vier voorzitters. VVD wil in de komende begrotingsvergadering aandacht voor dit probleem en stelt dan ook voor om in de drie buitendorpen drie kunstgrasvelden aan te leggen. Opvolgend VVD raadslid  Roelof Bisschop ziet de noodzaak van de aanleg van kunstgrasvelden. “De velden zijn in een slechte staat ondanks het vele onderhoud dat wordt gepleegd. Daarnaast zien de clubs leden vertrekken naar verenigingen met kunstgrasvelden. De verenigingen hebben naast het sportieve karakter ook nog een sociaal karakter in het dorp.  Dit laatste is heel erg belangrijk voor de leefbaarheid in de buitendorpen. Leegloop van deze clubs staat haaks op het beleid om de buitendorpen leefbaar te houden en vooral de jeugd te binden aan de dorpen”, aldus opvolgend VVD raadslid Bisschop. Ruim 1500 leden verdeeld over vier verenigingen maken wekelijks gebruik van de velden. De VVD is van mening, dat sportgemeente Hoogeveen hier oog voor moet hebben en dat de faciliteiten niet alleen in de Hoogeveen optimaal moeten zijn, maar ook in de buitendorpen.

Een leuk detail is, dat Jan Blokzijl en Roelof Bisschop in het verleden regelmatig op het voetbalveld de sportieve degens met elkaar hebben gekruist voor respectievelijk Hollandscheveld en HZVV en nu samen op gaan voor de kunstgrasvelden in de buitendorpen.